Login
Password
Registreer Auto login
Columns   Overzicht  Brenda daagt uit: Ode aan de opwarm-dj
Brenda daagt uit: Ode aan de opwarm-dj
01-08-2006

Ode aan de opwarm-dj


Brenda, 30 jaar, tekstschrijver en semi-profi dj schrijft sinds kort als columniste voor Love2party. Zij geeft haar ongezouten mening over happenings in de dansscene. Brenda hoeft geen gelijk te hebben: zij daagt jullie uit om ook je mening te geven en over dingen na te denken. En garde!

Door: Brenda Haveman


Je kent 'm vast wel: de opwarm-dj. Die dj die aan het begin van de avond voor een halfvolle zaal draait. Het geluid niet voluit, want dat mag nog niet. Mensen die voorzichtig langs de kant van de dansvloer staan te wiebelen, kijkend naar elkaar: wie durft er als eerst? De dj waarbij het geluid van de nog pratende mensen soms zelfs boven de muziek uitkomt. De dj waarvan de naam klein gedrukt op de flyer staat. De dj waar de mensen in de regel niet voor komen. De dj wiens naam men ook snel weer vergeet.

Vandaag wil ik een ode brengen aan de opwarm-dj. Niet alleen omdat ik zelf ervaringen heb als opwarm-dj, maar voornamelijk omdat ik vind dat deze tak van dj-sport zwaar wordt onderschat. Het 'opwarmen' voor een hoofdact is een delicate bezigheid. Waarom dan?

Om te beginnen moet je goed op kunnen bouwen. Plaat voor plaat moet de muzikale intensiteit toenemen. Je kunt als opwarm-dj niet meteen gaan knallen, althans: dat is niet de bedoeling. Je wilt het publiek langzaam maar zeker voorbereiden op wat komen gaat, dus je werkt langzaam naar een hoogtepunt. En dat is lastiger dan velen denken. Je gaat als dj al gauw te diep, of te hard qua volume. De zaal is meestal nog niet erg vol aan het begin van een clubavond, dus dan kan dat behoorlijk galmen. Dan jaag je je publiek juist weg, want mensen willen in het begin even acclimatiseren. Je moet om te beginnen echt flink rekening houden met het zaalgeluid. Hoe subtieler je opbouwt, hoe beter.

En dan het tempo. Als het een clubavond is, moet je rekening houden met mensen die net binnenkomen en hun eerste biertje bestellen, en eerste danspasje willen maken. Dan moet het tempo op het glaasje-bier-in-de-hand afgestemd zijn, zodat het gele nat niet al dansend uit het glas klotst. Tenzij het een technofeest is natuurlijk, dan is het een ander verhaal. Ik heb het hier over een doorsnee clubavond met house & clubmuziek. Een te hoog begintempo jaagt niet alleen het publiek weer snel van de vloer; het jaagt ook de opvolgende dj op de kast. Hij moet de set dan ook op een (te) hoog tempo overnemen, om vervolgens in veel gevallen weer af te bouwen.

Dan de muzieksoort. Het blijkt dat funky beats in zowel progressive, house, club, techno als in electro zich uitstekend lenen voor een opbouwset. Schuren, schranzen, heftige vocalen, schreeuwerige hoge tonen en diepe donkere klanken kunnen altijd nog later op de avond, als de oorhaartjes wat meer platliggen door de hoeveelheden alcohol of andere stimuli die men consumeert. Dan kunnen mensen veel meer hebben op muziekgebied. Als opwarm-dj moet je echt de sfeer van de avond neerzetten, je bent de eerste indruk van het feest. Vrolijke, warme klanken, stevige funky beats of juist heel subtiele, groovy minimale klanken kunnen het dansend publiek flink beroeren.

Toch zijn er wel eens opwarm-dj's die gelijk alles uit de kast halen met alle nare gevolgen van dien. Die schieten onder de duiven van de dj die daarna komt, of zelfs van de hoofdact. Er zijn altijd mensen in 't publiek die gelijk aan 't begin van de avond willen stampen en gaan, maar daar hoef je niet aan te beantwoorden als opwarm-dj. Een rustige opbouw naar een krachtig hoogtepunt werkt toch het best, dan komen de topplaten goed tot hun recht.

Daarom, dansminnend publiek: heb ook eens oog voor de opwarm-dj en zijn of haar kunsten, want hij of zij speelt een belangrijke rol tijdens de avond. Minstens zo belangrijk als de grote publiekstrekkers.

Meer Brenda daagt uit:
Uitgerangeerd
Female dj's
Verantwoordelijkheid
Festivalfit


Print |Send to Friend  Bookmark and Share
Reacties
Om te reageren moet je ingelogd zijn.
Log je in of registreer je bij Yourscene
dj_error
Wed 09-08-06 12:07
Ben ook een opwammert en vind dit ook zeer leuk om te doen alleen dan wel graag een uurtje of 2. Af en toe ga ik nog weleens iets te stevig op het eind maar bied ik ook gelijk mn excuses aan de dj die na me komt...heb in ieder geval nog nooit klachten gehoord daarover. Vond de avond met benny r en secret cinema in doornroosje/tomorrow (waar ik ook mocht draaien) toen ook een topavond door een lekkere opbouw in de avond
kontlikker
Sun 06-08-06 23:19
tenminste een platendraaier die zelf geniet, zich zelf is, danst en geniet en dat over brengt. Top!
brenda
Fri 04-08-06 00:44
Ben jij DE arthur....
M.A.R.S.
Thu 03-08-06 20:40
Tja, dat spreekt toch voor zich.......
arthuro
Thu 03-08-06 18:59
lang niet gesproken Bren, zag toevallig dit stukje......okidoki....nog steeds alles ying-yang! Good luck
Brenda
Thu 03-08-06 18:51
Dus er is nog hoop voor mij, Benny?
Haarlem Ordinair
Thu 03-08-06 00:41
as vrijdag 4 augustus @ Club Stalker in Haarlem, van 0100-0200! zie www.clubstalker.nl en www.haarlemordinair.hyves.nl. Platten Peter van de Vinylbar in Duitsland sluit af met een dikke 3 uurs set!
mikestr
Wed 02-08-06 21:41
hahaha, dit vink toch wel de grappigste reactie. En hij klopt nog ook.

"Ach, feesten is net neuken.
Af en toe best lekker om 3 uur voorspel met paar bijna paar bijna-climaxen te hebben en zo lang mogelijk er lafjes tegen aan te hangen.
Soms ook lekker om er direct keihard tegen aan te gaan."

geweldig
noelle
Wed 02-08-06 20:13
kijk panter DAT is nou de kunst van een doede dj, als je dat kan snap je het. En komt de prime time boeking vanzelf.
benny r.
Wed 02-08-06 20:01
dank u :-)
benny r.
Wed 02-08-06 20:01
you've got my number/email ;-) cu soon mistah :-)
WickEd
Wed 02-08-06 19:13
Welke dj dan? Dat wil ik dan natuurlijk wel weten....
noelle
Wed 02-08-06 19:06
ow ja benny, errug lekkere opwarm set bij Extrema!!! We waren meteen in de mood ;-))
noelle
Wed 02-08-06 19:04
helemaal mee eens Benny!!! nooit vergeten dat je als opwarm dj de sfeer van de avond bepaald dat is een hele belangrijke rol, doe je het niet goed, dan is het een kunst voor de dj na jou om de sfeer weer positief om te buigen.

Als je goed kan opwarmen dan komt je tijd vanzelf...
olaf
Wed 02-08-06 15:24
en dat was ik er nou net vergeten achter te zetten....wanneer kom je eens met mij en edo vlammen?
benny r.
Wed 02-08-06 15:17
dank u Olaf! :-) Check 3voor12.nl voor de liveset van 5 days off....
olaf
Wed 02-08-06 14:54
vond benny trouwens zeeeer goed openen voor Timo Maas tijdens 5 Days Off. sterker nog, timo had net zo goed thuis kunnen blijven.
benny r.
Wed 02-08-06 14:43
oh ja, dat zou t wel eens kunnen zijn ja, scherp! ;-)
benny r.
Wed 02-08-06 14:15
Zoals ik al zei moet je het natuurlijk niet te letterlijk nemen he ;-) maar ik snap je punt idd. Wil nog wel eens vergeten dat niet iedereen een onbeperkt besteedbaar budget heeft om zichzelf te voorzien in de behoefte van verschillende soorten muziek....Het is idd een dure hobby en daarom heb ik ook heel veel respect voor de mensen die ik al jaren op de Binnenweg tegenkom en hun hobby financieren zonder daar in 1e instantie meteen de boekingen uit te halen (dacht dat Gnius daar wel wat leuks mee van plan was?).....cheers :-)
benny r.
Wed 02-08-06 14:11
ach gutte gutte, op een of andere manier voel ik me wel heel erg aangesproken ;-) weet niet wie je bent (wel erg benieuwd!) maar weet bijna zeker dat dit te maken heeft met het feit dat ik sinds de laatste weken een nw telefoonnummer heb (daar ik mn oude nmr ben kwijtgeraak en dus veel nummers niet meer he....check mijn voicemail van mn oude nmr en je komt op mn nw nummer uit....sms me dan nog een keer en dan kom t allemaal goed (al is dat helaas ook geen garantie in deze vreemde drukke dagen). Cheers :-)
siepje
Wed 02-08-06 12:48
Ben ik het helemaal mee eens!!!!!

een "Lieve Benny" rubriek:

Lieve Benny,

Ik ken een "bekende dj" al een aantal jaren en daar was ik (dacht ik) redelijk bevriend mee. Maar als ik m nu bel of sms hoor ik nooit meer wat terug. Als ik m tegen kom op een feest of festival dan is het "oudejongenskrentenbrood" maar vervolgens reageert tie toch nog steeds niet meer.

Wat moet ik daar nou van denken?? Is het toch allemaal naar zijn hoofd gestegen???

Wel wens ik m natuurlijk al het beste van de wereld toe!!!

;-);-);-);-)
fee
Wed 02-08-06 12:43
dat je alleen als main act geboekt wordt kan wel eens aan je (hoge) fee liggen :-)
Bram VanK
Wed 02-08-06 12:39
Wordt zeker ondergewaardeerd.
Warm-up is echt gaaf om te doen. Geeft je juist de kans om je zelf te onderscheiden door platenkeus en opbouw omdat je weg moet blijven van de 'big hot hits' en je moet teasen. Letten op de kleine details in de vaak lege zaal. Mensen die aan de zijkant aan een tafel staan maar toch niet stil kunnen staan, mee wiegen en de heupjes gaan bewegen. Zittende mensen die de voetjes niet stil kunnen houden...en ze op de dansvloer lokken.
Zolder dj
Wed 02-08-06 08:58
"ik geloof er heilig in dat als je een echte muziekliefhebber bent (en dus geen simpele plaatjesdraaiert) je van alle soorten muziek de hardere en softere variant in je verzameling hebt ongeacht welke stijl je draait "

Ben het daar niet helemaal mee eens. Als je slechts een budget hebt van 50 a 100 euro per maand is het lastig om heel breed te kopen en ook ik wil alle vette platen, blijft dan weinig geld over om meer warming up platen te kopen.
Daarnaast verandert je muzieksmaak ook door de tijd heen (bij mij wel in elk geval)

Die hele hobby kost zo ongelooflijk fukking veel geld, niet normaal meer!
En wat hou je over binnen een paar jaar? Kisten of kasten vol platen waarvan 80% niemand meer iets zegt, veel wat je smaak waarschijnlijk niet meer is, en natuurlijk ook een paar alltimers die je nooit meer kwijt wil...

Ziucht... ik doe het er nog steeds voor hoor, maar ik hou het dan ook gewoon lekker bij dik draaien op mijn zolderkamer!
benny r.
Wed 02-08-06 02:17
you better start sucking some dick (brown) superstar ;-) ;-) ;-) ;-)
Ron
Wed 02-08-06 00:05
Het verschil in klasse tussen de hoofdact dj s is natuurlijk ook enorm .Zelf ben ik soms ook warming upper . Op een mooie zondagavond draaide ik van 18.00 uur tot 19.30 . Erik E neemt het over tot 21.30 . Ruim 3 kwartier blijft hij doorgaan in dezelfde flow ,ingetogen ,dan sneller , dan los . Klasse !!! Een andere mooie zondagavond draaien van 18.00 tot 20.00 uur . Een dj die vroeger erg bekend was neemt het over . De eerste plaat een megaknaller , iedereen helemaal los .Jammer de avond duurt nog tot 1 uur . Van deze laatste dj hoor je niet veel meer , TOEVAL ?
mad'r
Tue 01-08-06 23:51
hij denkt dat ie juice heeft, maar hij heeft het mis ! met zijn media spasm ! hahahaha ..
drop
Tue 01-08-06 22:52
deefie clarruk natuurlijk. de in adam woonachtige. en hij haat hippies las ik in release.
dus pas maar op
DJ superstar
Tue 01-08-06 22:07
beste benny r,

Ik ben ook DJ en wil ook beroemd worden maar het lukt me maar niet! Is het me platenkeus? ik draai een beetje uptempo Eric Prydz melodic House en Progressive vs Minimal uplifting Techno. Of is het me look? Ik ben niet echt moedersmooiste maar onlangs nog bij kinky kappers geweest en het is toch wel iets vooruit gegaan, maar ben nog beetje onzeker!

Kan je me helpen?

DJ Superstar
re-edit boi
Tue 01-08-06 22:01
en dan OPEENS komt die speciale re-edit van francois k vs tupperware party - one made world wide versie.... tatatatata!!!
Fred
Tue 01-08-06 21:58
ik ben beniieuwd over wie je 't hebt,,,zegt 't maar..
mad'r
Tue 01-08-06 20:51
das DE truuk ... als je maar de lijn vervolgens doorzet ! ook de boel stilleggen als je begint en vervolgens een hele dikke plaat opleggen waarbij je 3 minuten het volume op half houdt en de bass zeer zacht en dan OPEENS de boel vol open zet !

ik ken dj's (en noem deze keer geen namen ) die gewoon de draaiende plaat van de vorige dj gewoon van de sl rukte .. en dan hun set begonnen .. erg respectloos !!! jullie weten trouwens wel over welke techno dj ik heb .. heb het vaker over hem gehad hier .. en zijn streken !
fred
Tue 01-08-06 19:56
nu zonder spelfouten

Andersom is er soms ook niet veel respect als de 'hoofd' dj zonder enig gevoel een botte kletser als eerste oplegt, niet de opbouw doorzet alleen om te laten horen dat hij er is. Daarmee verpest ie direkt de sfeer op de dansvloeer maar weet wel iedereen dat de hoofd dj er is. Eerlijk gezegd heb ik in mijn leven meer genoten van de indraaier dan de 'hoofd' dj.
( 8/1/2006 7:50:15 PM)
Fred
Tue 01-08-06 19:50
Andersom is er soms ook niet veel respect dat de 'hoofd' dj zonder enig respect een botte kletser als eerste oplegt, niet de opbouw voorzet alleen om te laten horen dat hij er is. Daarmee verpest ie direkt de sfeer op de dansvloeer maar wel iedereen dat ier is,
Panter
Tue 01-08-06 18:22
Hee, hoog tijd voor een nieuwe rubriek op Love2Party:
*Vraag het Benny*, met adviezen over de meest uiteenlopende zaken (van liefdesproblemen tot technische DJ-vragen).

;-)))) Of toch maar niet...?
benny r.
Tue 01-08-06 17:40
vragen, opmerkingen etc etc....well.

Alfred: Weet niet waar jij op doelt maar heb me meestal als voordraai-dj toch best wel gedragen hoor (zeker de laatste paar jaren daar je met de jaren wijzer wordt toch?! ;-)

G.: Ik heb een beter idee....als de voordraai-dj zich voorbeeldig gedraagt dan bouwt ie (hopelijk) vanzelf respect en waardering op bij de promoters en mede-dj's zodat ze m beetje bij beetje steeds meer laten draaien en dus ook de "betere" tijden krijgt....it's al about opening those damn doors.

Panter: Je moet het natuurlijk niet te letterlijk nemen....maar ik geloof er heilig in dat als je een echte muziekliefhebber bent (en dus geen simpele plaatjesdraaiert) je van alle soorten muziek de hardere en softere variant in je verzameling hebt ongeacht welke stijl je draait en dus daarmee ad gang kunt gaan....klinkt beetje kort door de bocht maar je snapt me toch wel?

Ik zeg maar zo....met een goeie warm-up dj is je avond bij voorbaat al voor 60% geslaagd....wordt echt behoorlijk onderschat jammer genoeg.

xx

br
Panter
Tue 01-08-06 17:17
Vraag aan Benny R. : Als je als beginnende DJ altijd keurig 'in dienst van' draait, hoe moet je dan je eigen sound profileren, zodat je niet tot in lengte van dagen opwarm-DJ blijft??
alfred
Tue 01-08-06 15:08
Benny gaat ook niet helemaal vrijuit!! stond vroeger ook alle kletsers voor 1-en uit te delen!!!
L_____L
Tue 01-08-06 14:45
Ach, feesten is net neuken.
Af en toe best lekker om 3 uur voorspel met paar bijna paar bijna-climaxen te hebben en zo lang mogelijk er lafjes tegen aan te hangen.
Soms ook lekker om er direct keihard tegen aan te gaan.
Tis maar net "hoe de vlag" er die avond bij hangt/staat toch? :-)

Maar ik denk wel dat je als opwarm dj al naar hoogtepunten toe mag werken en wat hits kan draaien, zolang je het tempo maar rustig houdt en ook weer normaal afbouwt zodat de volgende dj ook een eerlijke kans krijgt.

Dj's die zich echt als simpele opwarmer gedragen en 2 uur rustige bliebjes en kraakjes laten horen omdat minimal in is en dit het rustigste van het minimale is daar wordt ik namelijk ook niet vrolijk van!!

G.
Tue 01-08-06 14:32
Benny Rodrigues wil al vroeg kerst cadeautjes, maar het is pas augustus...

Nee, ik stel het volgende voor. Als je het als opwarm dj goed doet. Dus niet gelijk de beuk erin. Dan mag je aan het eind van de avond een uurtje extra draaien.

Dat is nog eens wederzijds respect. Nietwaar benny?
benny r.
Tue 01-08-06 14:16
gebeurt jammer genoeg niet zo heel vaak dat ik wordt geboekt als de opwarm-dj maar if so....amen voor bovenstaande. Jammer dat veel "dj's" hier weinig tot geen kaas van hebben gegeten en vooral vanaf het 1e moment willen knallen, beuken en rossen....alle hits op tafel/ alle 13 goed (en toen was het 1u) ;-)

Daarom stel ik ook voor dat we bij deze er een (ongeschreven) regel van maken: Als opwarm-dj krijg je veel meer respect en waardering als je NIET meteen begint te knallen en WEL in dienst van de hoofdact draait....denk dat veel opwarmknakkers daar juist heel anders over denken maargoed....maybe komt het door de verurbanisering van de dansscene ;-)
scenes





DJscene is a division of Yourscene.nl. About us | Contact | Wachtwoord? | Privacy